Popular Posts

Saturday 16 July 2016

Kenapa Saya Memilih Emas Public Gold?


Sebenarnya pelaburan emas sama sahaja dimana-mana pun kerana anda bayar dan anda dapat emas (kecuali emas ETA dan unit simpanan emas hanya dapat slip). Emas yang anda dapat sama sahaja dengan emas yang saya ada, kerana emas itu kalis inflasi, tidak seperti duit kertas. Yang membezakannya kemungkinan cuma ukiran.

Ada beberapa krateria yang membuatkan saya memilih emas Public Gold. Antaranya:

1. Harga – Public Gold antara syarikat yang menjual emas dengan harga yang murah. Pada ketika ini, untuk mendapatkan 1g emas Public Gold hanya menjual pada harga RM186. Di tempat lain atau di kedai-kedai emas, anda mungkin perlu membayar RM15 hingga RM20/g lebih dari yang Public Gold tawarkan. Jika anda ingin mendapatkan harga yang lebih murah mungkin kita perlu menjadi ahli ataupun stokis. Kalau ingin menjadi ahli, kita terpaksa bayar yuran pendaftaran kira-kira rm350, stokis pula terpaksa bayar kira-kira RM3000!! Tapi dengan Public Gold, anda beli, secara automatik anda didaftarkan sebagai ahli tanpa yuran keahlian.

2. Cawangan Public Gold – Public Gold mempunyai 18 cawangan di Malaysia dan induk berada di Pulau Pinang. Cawangan yang banyak bagi saya ia menandakan Public Gold adalah satu syarikat yang kukuh dan boleh dipercayai dalam perdagangan emas.

3. Spread” – PG memberikan spread yang agak rendah, kira-kira 5% hingga 8%. Spread bermakna perbezaan harga jualan oleh PG (jika beli dengan Public Gold) dengan harga yang PG beli balik emas kita jika kita ingin menjual kembali emas itu.Lebih kecil spread lebih cepat untuk kita memperoleh untung. Semua tempat jual emas ada spread masing-masing. Jadi adalah penting untuk kita tahu spread emas yang kita hendak beli. Takut-takut kita lambat untuk memperoleh untung!!

4. Kemudahan pajakan – Kalau kita sebut emas Public Gold, rata-rata semua Ar-Rahnu menerima emas ini jika kita ingin memajaknya kerana ketulenan telah pun terbukti. Ada sesetengah Ar-Rahnu tidak menerima  emas dari jenama lain. Jadi amatlah penting jika kita memeriksa dahulu emas yang kita ingin miliki. Takut-takut emas itu sukar dipajakkan sekiranya kita mahu menggunakan duit pada waktu-waktu genting.

5. Perkhidmatan User Friendly – Website Public Gold mempunyai pelbagai info-info yang penting dan mesra pengguna. Harga semasa emas sentiasa di update setiap 20minit setiap hari. Semua item jualan Public Gold ada di paparkan di website dan pelanggan boleh membuat belian melalui pembelian online juga. Jadi bagi saya ia amatlah memudahkan urusan saya kerana saya tidak perlu keluar pada waktu bekerja untuk membuat pembelian emas.

6. Stok – Stok emas di Public Gold tidak pernah putus walaupun ketika harga emas jatuh. Ada sesetengah jenama lain seperti Kijang Emas akan terputus bekalan ketika harga emas jatuh dan bekalan cuma ada ketika harga emas naik kembali. Amatlah rugi jika anda tidak semak perkara-perkara sebegini sebelum membeli.

7. Belian Balik PG – Seperti yang saya terangkan sebelum ini, spread di Public Gold sekitar 5% ke 8%. Dan jika seal emas itu rosak sekali pun, Public Gold akan beli kembali emas berkenaan dengan spread tidak lebih 10%. Ini bermakna Public Gold masih membeli balik emas itu dengan nilai yang tinggi kerana ada sesetengah kedai emas membeli emas seperti itu dengan kadar spread sehingga 25%. Kerana jika seal telah rosak, emas itu di kira sama seperti emas hiasan.

No comments:

Post a Comment