Popular Posts

Sunday 24 July 2016

Kelebihan Membeli Emas Melalui GAP

Di bawah adalah antara kelebihan-kelebihan membeli emas melalui GAP:

1.       Mampu milik dan bermodal kecil



Melalui GAP, ia memudahkan pembeli, lebih-lebih lagi yang berpendapatan kecil, untuk memiliki koleksi emas mereka sendiri dengan harga yang lebih murah. Pembeli boleh membeli dengan nilai serendah RM100 ataupun 1g (mengikut harga semasa).

Sebagai contoh, jika pembelian tidak melalui GAP untuk nilai 1g, anda mungkin perlu membayar sebanyak RM215. Manakala jika melalui GAP, anda cuma perlu membayar sekitar RM185 (Harga semasa 22/7/2016); Penjimatan sebanyak RM20 ataupun 9%.

2.       Tiada upah simpan
Dengan konsep GAP, pembeli boleh menyimpan emas mereka (Selagi mana ia tidak dikeluarkan) seperti mana mereka menyimpan duit mereka di bank tanpa caj upah simpan seperti yang dikenakan oleh “Safe Deposit Box”, Bank atau pun Ar-Rahnu.

3.       Masa untuk ambil stok emas yang “flexible”
Jika pembelian tidak melalui GAP, anda diberi masa selewat-lewatnya 2 bulan untuk mengambil stok anda. Jika lebih, anda akan dikenakan caj simpan.

Manakala pembelian melalui GAP membolehkan pembeli mengambil stok mereka 48jam selepas pembayaran. Selepas tempoh 48jam itu, tiada limit maksimum yang memaksa stok GAP itu perlu dikeluarkan. Disebabkan itu, ada sesetengah pembeli hanya mahu mengeluarkan stok GAP ketika waktu terdesak sahaja kerana ia tiada upah simpan dan menjimatkan.

4.       Tiada dokumen untuk pengeluaran
Pembelian yang tidak melalui GAP memerlukan pembeli mengemukan salinan resit bayaran dan Invoice daripada Public Gold. Jika pembelian dilakukan melalui akaun GAP, anda cuma perlu membuat temujanji untuk mengambil stok emas/ perak anda. Dan pada hari anda ingin mengambil stok, anda tidak perlu membawa apa-apa dokumen kerana semua maklumat sudah ada di dalam sistem GAP.

No comments:

Post a Comment