Popular Posts

Tuesday 16 August 2016

Jual-Beli Emas/Perak Patuh Syariah

Urusan jual beli emas dan perak antara urusan yang paling mudah untuk bersangkut dengan riba'. Sebagai umat Islam, kita perlu menjauhi daripada unsur ini bagi memastikan harta yang diperolehi bersih.

Saya bukanlah pakar dalam urusan jual beli Islam tapi saya cuba untuk berkongsi mengenai jual beli emas-perak yang patuh syariah supaya kita sama-sama dapat menjauhi amalan riba’. Syarat-syarat jual belinya seperti dibawah:

1. Emas-Perak Perlu Ada:
Secara fizikalnya barang dagangan (emas-perak) perlu ada dalam jual beli. Jika emas yang ada cuma 10g, bermakna peniaga boleh menjual hanya 10g. Tidak boleh menjual 11g dengan 1g diberi di hari yang lain.

2. Pembayaran Secara Tunai:
Pembayaran atas emas/perak perlu dilakukan secara tunai dan segera. Kita boleh "lock" harga tetapi pembayaran perlu dilakukan dengan segera sebelum berlaku perubahan pada harga jualan.

3. Pemindahan Barangan Dagangan Secara Fizikal:
Selepas pembelian dilakukan, barang dagangan (emas/perak) perlu bertukar tangan/pemilikan dari penjual ke pembeli secara fizikal.

4. Akad Jual Beli
Perlu ada akad jual beli dalam Islam. Akad ini perlu dilafazkan sejurus setelah melakukan jualan/belian.

5. Suka sama Suka
Dalam Islam tiada istilah "Customer Always Right". Di dalam Islam, penjual dan pembeli perlu sama-sama berpuas hati. Ini bermakna "Win-Win Situation" perlu dipraktikkan.

Jika anda ada pertanyaan ataupun memerlukan nasihat mengenai pelaburan, anda boleh call/whatsapps:
☎019-3642579
☎019-3642579

Public Gold Authorized Dealer
PG050869
celikkewanganinvestment.blogspot.com

No comments:

Post a Comment